Recenze knih

27.08.2015 16:30

Perenda, nakladatelství PLOT

Perenda, nakladatelství PLOT

Recenze tatínka Petra Burkota

Napsala Magdalena Wagnerová, ilustrace Jaromír F. Palme

Rychlá jednohubka se snadným příběhem se hodí spíše pro menší děti. Občas sice slova jako inkriminovaná znamenají pauzu a vysvětlování, ale jinak se dá kniha dětem přečíst za dvě hodiny. Děj se kutálí stále jedním směrem a občas ho zpestřují příběhy o strašidlech Staré Prahy. Takže, kdo se bojí, ať jde do lesa a skamarádí se s Perendou. Knížka se dětem líbila, a mile mě překvapily svým nesouhlasným projevem, třeba když pan Tuřín odhodil v rozhořčení cigaretu do mechu :-).

Bertík a Čmuchadlo, nakladatelství HOST

Bertík a Čmuchadlo, nakladatelství HOST

Recenze tatínka Petra Burkota

Napsala Petra Soukupová, ilustrace Petr Korunka

Trošku složitější příběh, který vykresluje poměrně častou situaci dnešní doby - rozchod rodičů - z pohledu devítiletého kluka. Když jsem knihu četl, nemohl jsem nemyslet na našeho jedenáctiletého syna, který se stejně jako Bertík zatím hledá, a myslím, že by takové čmuchadlo velmi uvítal... někdy možná i dva. Zajímavě napsaná kniha, podle mě spíše k samostatnému čtení pro děti kolem 10 let +- rok, dva :-) Velmi se mi líbilo, že je to psané z pohledu toho kluka, který se v tom tak krásně motá. Jeho pocity a reakce jsou podle mě velmi trefné a velmi reálné, a nádhernou protiváhou jsou zde čmuchadlovská řešení.

Recenze Tobiho Burkota (11 let)

Když se podíváte na tuto knížku, řeknete si, že je pro teenagery, ale tak to není. Je to knížka, která mě párkrát skoro rozbrečela. Je to poučná knížka pro život. Když jsem ji četl, zjistil jsem jak se správně chovat.

Annie a Berlepsové, nakladatelství HOST

Annie a Berlepsové, nakladatelství HOST

Recenze tatínka Petra Burkota

Napsala Vendula Borůvková, ilustrace Jindřich Janíček

Knížka startuje opět v nelehké situaci třináctileté Annie, která cestuje na prázdniny za mamkou do Malajsie. Cestovatelský duch a mnoho nečekaných zvratů dělá knihu vhodnou spíše pro samostatnou četbu pro starší děti - (12 +- dva roky). Barvitý popis mnoha míst, jejich vůní a chutí mě přímo vtáhl do děje a hlavně prostředí, kde se děj odehrává. Bavil jsem se celou dobu, ale nejvíce mě rozesmáli Berlepsové a jejich vážně nevážné vystupování.

Příhody Tappiho ze šeptajícího lesa, nakladatelství HOST

Recenze tatínka Petra Burkota

Napsal Marcin Mortka, ilustrace Marta Kurczewska

Tuhle knihu jsem četl nejdříve s Tobim (11), pak se přidala i Mája (9) a nakonec se zaposlouchala i Aňa (12). Hlasité výbuchy smíchu byly docela časté. Kniha se skládá z jednotlivých kapitol - příběhů. Už během čtení si děti rozebraly postavy a když jsem mezi kapitolami vyhlásil pauzu na schlazení dětí v bazénu a taťky v ledničce, tak přehrávaly jednotlivé situace naživo. Velmi čtivá a velmi veselá knížka, která se velmi těžko odkládá a hlavně se super čte nahlas a sdílí. Moc jsme se pobavili a pokud k nám dorazí i další díl - tak v tom Tappiho rozhodně nenecháme samotného.

Recenze Tobiho Burkota (11 let)

Knížka je ze začátku docela nudná a pomalá, ale potom se rozjede. Velmi se mi líbily příběhy, které Tappi vypráví. Ale nejvíce se mi líbil Tappi. Marcin Mortka je úžasný spisovatel, zvládl mě rozesmát i v nejhorší chvíli. Určitě doporučuji.

Hledá se hvězda, nakladatelství HOST

Hledá se hvězda, nakladatelství HOST

Recenze tatínka Petra Burkota

Napsala Lenka BrodeckáIlustrovala Tereza Ščerbová

Nádherná kniha, kterou jsem zatím četl sám, ale rád ji nabídnu celé naší smečce na hlasité čtení. Kouzelně vykreslené postavy a hlavně jejich poměrně nízký počet svádějí ke čtení s menšími dětmi, ale skvěle vypracovaný děj a spousty úžasných zvratů a chvílemi i dokonale vystupňované napětí zaujmou, věřím, i dvanáctileté... Knížka je dělená do nepříliš dlouhých kapitol a tak je vhodná i na čtení večer, kdy "Ještě jednu kapitoluuuuu...  prosíííím." nebude až takový problém.

Dušinka víla věcí, nakladatelství POLÍČKO

Recenze Mája Burkotová (7 let)

Napsala Ester Stará, ilustrovala Lucie Dvořáková

Knížka je o holčičce Klárce. Potkala vílu Dušinku. Ta jí dala motýlkový prstýnek a řekla jí: „Ten prstýnek je kouzelný, Klárko.“ Prstýnek splní Klárce, co si přeje. Dušinka sbírá věci a dává je do pořádku. Spolu prožívají různé příhody. Třeba jak spolu uklízely pokoj. Kniha měla hezké ilustrace a byla moc hezky napsaná. Rychle se četla. Přečetla jsem ji za dva a půl dne. Knihu doporučuji všem dětem.

Malý Mikuláš, nakladatelství Albatros

Malý Mikuláš, nakladatelství Albatros

Recenze Tobiho Burkota (11 let)

Napsal René Goscinny, ilustrace Jean – Jacques Sempé

Je to knížka, ve které je malý kluk Mikuláš a vypráví své příhody. Je tam hodně legrace. Každý příběh je jedna kapitola.  Líbilo se mi, že je to napsané z pohledu Mikuláše, teda kluka jako já. Řeší podobné starosti jako já, jen svým drsným způsobem. I když to vždycky myslí dobře, tak to většinou dopadne nějakou pohromou... Příhody se odehrávají ve škole i doma nebo na hřišti a venku. Knížku moc doporučuji všem, co mají rádi legraci.

Deník malého poseroutky 9, nakladatelství Albatros

Recenze Filipa Zbončáka (10 let)

Napsal Jeff Kinney, ilustrace Jeff Kinney

Jsou  prázdniny a Greg Heffley si jich dost užívá, než zjistil, že jede s rodinou na hodně dlouhý výlet a všechno se to začne kazit... Tato kniha se mi líbila, protože byla velmi vtipná a přečetl jsem ji za 2 dny. Měla dobrodružný příběh a hezké ilustrace.

Pachatelé dobrých skutků. Duchaři. Nakladatelství Mladá fronta

Recenze Filipa Zbončáka (10 let)

Napsal Miloš Kratochvíl, ilustrace Milan Starý

Michal a Filip se pokoušejí v jejich škole najít ducha, kterého vidí jejich spolužák. Při jeho hledání se jim stane tolik průserů a strašidelných věcí, které stojí za to si přečíst. Tato kniha se mi líbila, protože byla dobrodružná, napínavá a trochu i děsivá. V našem městečku je taky jedna strašidelná  škola a tak při čtení knížky jsem si  představoval, že ten příběh se odehrává právě tam. A to mě moc bavilo.

Myš, krtek a opeření kamarádi, nakladatelství Albatros

Recenze maminky Radky Ketnerové

Napsal a ilustroval Wong Herbert Yee

Naše děti dostaly knížku Myš a krtek, opeření kamarádi, kterou napsal a zároveň ilustroval Wong Herbert Yee. Kniha je označena jako První čtení, takže ji náš 8,5letý syn četl a hlavně předčítal svojí 3,5leté sestře v pohodě sám a myslím, že si to oba hodně užili. Knížka má velká písmenka, takže je vhodná pro začínajícího čtenáře, příběh je doplněn hezkými obrázky a o tom, že u nás doma měla skutečně úspěch, svědčí i to, že po jejím přečtění jsme vyrazili společně do místní knihovny a postupně si vypůjčili a přečetli i další knížky od stejného autora a zažili další dobrodružství Myšky a Krtka.

Malý princ, nakladatelství Albatros

Malý princ, nakladatelství Albatros

Recenze maminky Jany Fialové

Napsal Antoine de Saint-Exupéry

Knihu, kterou Klárka dostala, byl Malý princ. Tuto knihu jsem si přála už jako malá holka, s Klárkou jsme ji četli poprvé v knihovně a já ji viděla novýma očima, než když jsem byla dítě. Pak jsme v televizi viděli i animovaný seriál s Malým princem, který se Klárce moc líbil a knihu jí ještě více přiblížil. Když jsme psali přání, tak Malý princ byl jasná volba. I po opakovaném čtení Klárka v knize objevuje nové věci a věřím, že i o pár let později, až po ní znovu sáhne, nalezne skrytou moudrost, která mě neustále ohromuje.

Poznáváme dinosaury, nakladatelství Svojtka

Recenze maminky Žanety Kotkové

Kolektiv autorů

Syn Adrian (4 roky) v rámci akce Koláčky štěstí obdržel knížku Poznáváme dinosaury, kterou si moc přál. Kniha je psána zábavnou a naučnou formou pro menší děti. Popisuje vývoj dinosaurů a jejich život na zemi. Je doplněna krásnými obrázky a popiskami. Dělí dinosaury dle skupin čeledi. U každého obrázku dinosaura je jeho název a původ. Syna moc bavilo poslouchat celý tento zajímavý příběh, listovat obrázky a učit se poznávat jednotlivé dinosaury. Knížka ho moc nadchla a zaujala, rád se k ní vrací. Doporučuji všem rodičům s menšími dětmi, které se zajímají o dinosaury a jejich vývoj.

Pipi Dlouhá punčocha, nakladatelství Albatros

Recenze maminky Anny Matejové

Napsala Astrid Lindgrenová, ilustrovala Ingrid Vang Nymanová

Dostali jsme knihu vydanou v nakladatelství Albatros k 70. výročí jejího prvního vydání s původními ilustracemi Ingrid Vang Nymanové. Tato kniha má o to větší kouzlo, že ilustrátorka nám přiblížila ještě více dobu, ve které příběhy pro děti vznikaly. Kniha je plná "bláznivých" dobrodružství, reakcí, poznámek a vůbec chování hlavní hrdinky - Pipi Dlouhé punčochy. Nedávno jsme poslouchali tento příběh na CD s úžasnou Bárou Hrzánovou v hlavní roli. Kniha je ale kniha... Někdy ji čtu já, máma, někdy Pipi čte naše 7letá dcera Bára - pro sebe nebo i pro celou rodinu - jako třeba na fotkách, kdy jsme po večerním koupání holčiček všichni zalezli do peřin a Barunku poslouchali... V dětském přednesu protkaném tu usmáním, tu uchechtnutím či výbuchem smíchu jsou to nádherné večerní pohádky :)

Ještě mě napadá - v dětském věku se mi kniha velmi líbila. Nyní mi ukazuje jako v zrcadle, jak je dospělý člověk svázán konvencemi, etiketou a vůbec různými zvyky či dokonce předsudky o psychickém zdraví. Na duši nezkostnatělým dětem se ale chování Pipi velmi líbí, je tak nekonvenční a veselé! :)